Visste du at det kan være lurt med vitamin D i måneder med «r» i seg?

Den beste kilden til vitamin D er solen. Når huden eksponeres for sollys, danner kroppen vitaminet selv. Om sommeren er dette en enkel sak, men i vinterhalvåret må behovet dekkes gjennom kosten, og eventuelt tilskudd.

Vitamin D3 er fettløselig og finnes først og fremst i fet fisk og fiskelever. I tillegg er det tilsatt i en del matvarer som melk og margarin. Vegetarianere og veganere er mer utsatt for mangel på vitamin D i kostholdet, og et tilskudd er ofte nødvendig fra september til april.


Vitamin D bidrar til:

• Immunsystemets normale funksjon
• Normalt opptak/utnyttelse av kalsium og fosfor
• Normale kalsiumnivåer i blodet
• Å opprettholde normale knokler
• Å opprettholde normal muskelfunksjon
• Å opprettholde normale tenner
• Vitamin D spiller også en rolle i celledelingsprosessen

 

Men hvordan vet jeg om jeg mangler vitamin D?

Vitamin D er mangelvare for de aller fleste nordmenn i vinterhalvåret, og en blodprøve vil vise det. Mangel er et problem med tanke på å opprettholde et godt immunforsvar gjennom hele vinteren. Så for i størst mulig grad å styre unna vinterens snue, er det lurt å få sjekket vitamin D-nivået. Dette kan du gjøre hos legen. Om nivåene er lave kan det være smart å ta tilskudd.
Vitamin D hjelper oss også å ta opp mineraler fra maten, slik at vi kan bevare benstrukturen og muskelfunksjonen vår.

Alt med måte

Gjennom kosten alene, er det lite sannsynlig å få for mye vitamin D. Husk at det er behovet, avdekket i blodprøve, som avgjør mengden du trenger. Kontakt en ernæringskyndig person for hjelp til å regulere og balansere kost og kosttilskudd. Vitaminet er fettløselig og lagres i kroppen, så for høyt inntak over tid er ikke bra.

Typer av vitamin D i kosttilskudd

Sjekk at tilskuddet du kjøper inneholder vitamin D3. Vitamin D3 er mer effektivt for å øke serumkonsentrasjonen i blodet, enn vitamin D2. Vitamin D3 finnes både i animalske kilder, som lanolin (dvs. fett i saueull) eller fisk, samt i vegetabilske kilder som alger, lav og sopp.


Bio Life Vitamin D3+K2 – med naturlig vitamin D3 fra alge (vegansk)

D-vitamin bidrar til å opprettholde immunsystemets normale funksjon. Vitamin D og K bidrar til vedlikehold av normal benstruktur.

Bio-Life Vitamin D₃ + K₂ er sammensatt med en liten dose K-vitamin for å kunne omsette den økte mengden kalsium i blodet man får ved å ta D-vitamin. Vitamin K2 hjelper til med å mineralisere benstrukturen med kalsium, slik at mineralet ikke blir værende i blodet.

• Med K₂ for bedre utnyttelse av kalsium i benstrukturen
• 80 µg = 3200 IU/IE

Skal ikke brukes av barn og unge under 18 år.
Kjøp her: Bio Life - Vitamin D3 m/K2

Andre kosttilskudd som kan være bra for immunsystemet:

Bio Life - Sink
Bio Life - Selen
Bio Life - Oreganoolje
"Immunforsvarpakke"